מילים לקרוא > הקשבה בעזרת שבע בקשות עומק

הקשבה בעזרת שבע בקשות עומק

גישת "הורות כמעשה ניסים" מציעה צורת הקשבה חדשה לילדינו ולעצמנו ומאפשרת לנו לראות בקשיים עם הילדים הזדמנות, ממנה אפשר לצאת לדרך אחרת.

זו שיחה מתמשכת שמתקיימת תוך כדי ההתארגנות לצאת מהבית בבוקר, המשחק אחר הצהריים והכניסה למיטה בערב. היא מתקיימת מתחת לפני השטח, ונגלית החוצה דרך מריבות, כעסים, מאבקים ופחדים. ילד שלא מקבל את מבוקשו בקלות נאלץ לנסות ולהשיג זאת על ידי יצירת קושי. הוא מבין, שזוהי הדרך היחידה שיש לו כדי לסמן לנו להקשיב לבקשה שלו.

הורות כמעשה ניסים | פוסט הקשבה בעזרת שבע בקשות עומק | ענת ברגר

הגישה מתבססת על שבע בקשות עומק, כאלו שמגיעות מעומק ליבם ומהותם של ילדינו. בהיותם טריים ומלאי אמונה, ילדים יודעים בבטחון פנימי שהם ראויים לקבל מענה לכל שבע הבקשות שלהם. כשהוא לא מגיע, הם מעלים שאלה אל פני השטח באופן שלא ניתן להתעלם ממנו, אלו הן ההתנהגויות שהן מקל בגלגלי היומיום שלנו. זה לא מפריע במקרה, זו הדרך שלהם לוודא שנקשיב למשאלה שלהם, זו דרכם לבשר לנו שמשהו לא מסתדר להם בתמונה סביבם.

דרך ההקשבה לבקשות האלו נוכל  לענות על השאלה 'איזה הורה את/ה רוצה להיות?' ולאפשר בחירה אוהבת להיענות אליהן. 

שבע בקשות עומק

1.

להרגיש בבית

לדעת שאני נינוח ומוגן, להרגיש שאפשר לסמוך ולהישען, ללא חווית חוסר. לדעת שיש בבית מקום לכל מי שאני. שניתן להכיל את כל העוצמות, הקשיים, הרגשות והמחשבות שלי.

2.

להרגיש הנאה

לחוות הנאה, חיות, משחקיות, תשוקה. להתענג מטעמים, חומרים, מזג אויר. לתת עדיפות לשמחה, התלהבות, תשוקה, מפני שהתרגשות  היא הדרך לדעת שאני במקום הנכון. חיבור מוחשי לפראות.

3.

להרגיש יחודיות

להרגיש נפלא ומיוחד כמו שאני, להתפעל מעצם קיומי. לבטוח בעוצמה שיש בי ולהשתמש בה. היא מקור לאמון שלי בדרכי, בשיקול דעתי. להשתלב בלי ביטול עצמי, עם נאמנות לצרכים ולרגשות שלי.

4.

להרגיש קרבה

להסכים להתקרב, לחיות בלב פתוח, יחד עם הפגיעות שיש בחשיפה הזו. להרגיש תחושת יחד עמוקה ושותפות בלי מחיצות. להרגיש את הבחירה של ההורים להיות איתי, בחירה מתוך אהבה והתרגשות.

5.

חופש ביטוי

להביא החוצה אל העולם את כל מה שבתוכי, את האמת שלי, בכנות ובספונטניות ללא סינון. להרגיש שפנימיותי מבורכת ללא תנאי, שההורים הם קהל אוהב לכל מה שיוצא ממני בנדיבות.

6.

חופש המחשבה

לדמיין, להמציא, לבטוח בחלומות ובדמיונות, להביט רחוק, להרגיש שהכל אפשרי בשבילי. החופש לדימיון, לאינטואיציה, ליכולת ההמצאה מרחיב את הברית בין ילד להוריו.

7.

חופש ההויה

חיבור פשוט למשהו שגדול ממני, שם אני אף פעם לא לבד, שם אני חלק מיקום אינסופי ולא מתבדל ממנו. לא להבלע במיקוד במטרות ולחוש קשר פשוט ואינטימי עם האלוהי והנשגב סביבי ובתוכי.

אלו שבעה מפתחות להקשבה, ממנה תיווצר מציאות חדשה

נשמע מסקרן? מרגיש מתאים למשפחה שלכם? אני מזמינה אותך לדבר איתי על טיפול רגשי להורים על פי הגישה.